Urbano Balneare, Immagini del Territorio
Mostra fotografica / Modena per la fotografia
Litorale marchigiano e immaginario
Il lavoro fotografico proposto nasce dall’osservazione della realtà cittadina in cui abito: Pesaro, posta tra due colline il monte S. Bartolo a nord, e il m. Ardizio a sud.
Affacciata per 4 km. sul mare Adriatico, come tutte le cittadine balneari, fuori stagione, sul lungo mare si ha la senzazione di trovarsi in un luogo di confine come di frontiera, a contatto con il mare da una parte e dall’altro con il contesto cittadino costituito da villette, alberghi, strutture balneari: una zona che in certi periodi dell’anno mette in evidenza la contaminazione reciproca tra la realtà naturale e quella artificiale.
Questi aspetti, quindi il paesaggio urbano – balneare hanno stimolato la mia curiosità a indagare luoghi apparentemente inanimati, soggetti a mutamenti stagionali, pronti a rianimarsi nel periodo primaverile estivo con i suoi rumori e i suoi colori, ma che conservano nel periodo invernale una dimensione molto più vicina alla realtà interiore dell’uomo.
Quindi paesaggio inteso come spazio mentale, come luogo della forma, continuamente interrogata alla ricerca di nuovi possibili equilibri, o semplicemente alla scoperta di eventuali differenze.
Urbano Balneare
Photography Exhibition / Modena for photography
The Urban Seaside, Territorial images
This body of work grew from my observations of the small town of Pesaro, which also happens to be where I live. Pesaro is like a depression between two high hills sunk between Monte San Bartolo to the north and Monte Ardizio to the south. The result of this geographical set up is 4 km of sandy strip that look right into the Adriatic sea. Just like all seaside towns, the beach in the off-season has a strange and foreign air about it, like the twilight zone or the thirteenth hour, as if you were standing on some unusual boundary – on one side there is the wide open sea and on the other there is the typical urban setting summer villas, hotels, beach establishments and bars. It is a place where, in certain times of the year, the mutual contamination of both the natural and the artificial reaches an almost impossible level.
These aspects of the urban-seaside landscape piqued my curiosity, and I began to explore places that, during the colder months, appear to be lifeless or hibernating and ready to awaken in the spring and summer, full of light, color and sound. I began to investigate the phenomenon of a place subjected to seasonal change, and seeing it in a dimension similar to that of man and his own seasonal withdrawal both physical and mental to indoor or internal spaces during the fall and winter months.
Here landscape becomes mental space, the space around forms, constantly questioning, seeking an equilibrium or perhaps just exploring the possibilities and differences.